Poziom B2. 9 sposobów by uniknąć efektu plateau w nauce języka.

Jedna z kursantek na pierwszych zajęciach powiedziała mi: „Uczę się rok w rok tego samego, tylko książki się zmieniają” – to zdanie mnie uderzyło, bo w prosty sposób opisuje historię wielu osób. Ciągle to samo, od nowa: present simple, relative clauses, reported speech. Co rozdział inne zagadnienie tematyczne i słówka ale co z tego?

Powody takiej sytuacji i rozwiązania dla efektu plateau znajdziesz poniżej w tym artykule.

plateau

Poziom B2 i efekt plateau

Jesteś komunikatywnym uczniem angielskiego o czym świadczy fakt, że jedziesz za granicę i potrafisz się jakoś dogadać. Tak, o Tobie mówię. Jeśli jesteś na poziomie intermediate i kontynuujesz naukę, to zbliżasz się niebezpiecznie do etapu w którym „wszystko już było”. Oznacza to, że od pewnego momentu:

  • gramatyka przestanie Cię już tak zaskakiwać, bo zaczniesz powtarzać to, co już umiesz;
  • słówka pojawiające się w tekstach będą coraz bardziej dziwaczne (zaczniesz zastanawiać się nad różnicą między szeleszczeniem i szuraniem);
  • teksty zaczną być coraz bardziej filozoficzne, ale po raz setny będziesz mówił o jedzeniu, edukacji i środowisku;

Mówiąc krócej: angielski nie będzie już taki łatwy i zabawny. Będzie coraz bardziej poważnie i to może Ci się przestać podobać, zniechęcisz się, wypiszesz i przerwiesz naukę. Za parę lat zaczniesz jeszcze raz. Od poziomu B. I znów to samo, te same zagadnienia, tylko „książki się zmienią”. Wtedy właśnie doświadczysz efektu plateau.

Co to jest efekt plateau w nauce języka?

O efekcie plateau mówimy kiedy uczeń na poziomie intermediate mimo nauki języka nie widzi w niej postępów. Oznacza to, że potrafi się dobrze komunikować, chodzi na zajęcia, uczy się,  a mimo to ma wrażenie, że stoi w miejscu i nie uczy się niczego nowego.

EDIT: Dostałam komentarz, że efekt plateau może dotyczyć nauki wszystkiego i występuje na każdym poziomie. Np. tyle razy uczysz się angielskiego na poziomie A2, że wydaje Ci się, że wszystko już na nim umiesz, jakoś się porozumiewasz (czyli niby efekt plateau) ale nie potrafisz „zaskoczyć” na wyższy poziom. Czy to do końca plateau? W pewnym sensie tak, bo wydaje Ci się, że to wszystko już było. Ale dobrze wiesz, że będąc na poziomie np A2 jeszcze bardzo dużo przed Tobą (choćby słówek i gramatyki). Dlatego nazwałabym to bardziej efektem szklanego klosza [bell jar]. Takie: widzę, że tam jest coś więcej, chcę tam dojść ale nie mogę. Sposób w jaki ja rozumiem i definiuję efekt plateau jest inny. Oznacza to, że mam wrażenie, że nie tylko „wszystko już było”, ale też: „nic więcej mnie już w nauce nie czeka.”

Co robić kiedy doświadczasz efektu plateau w nauce języka?

Z pewnością przerywanie nauki będzie najgorszym pomysłem. Musisz naukę kontynuować, tylko z mądrym nauczycielem, który będzie wiedział jak Cię poprowadzić.

Co może zrobić nauczyciel z uczniami na wysokich poziomach, żeby uniknąć efektu plateau?

Istnieje co najmniej 10 sposobów na uniknięcie znudzenia nauką. Pamiętaj, że najważniejsze jest:

  1.  stawianie jasnych celów klasowych i osobistych: „w tym miesiącu nauczymy się/ nauczę się  X, Y, Z”. Pozwoli to uniknąć sytuacji LENOR (Learning English for No Obvious Reason – pisałam o nim TUTAJ), w której kontynuujesz naukę, ale nie za bardzo wiesz czemu. Kiedy nie wiesz co chcesz osiągnąć – nie osiągniesz niczego. Ale tego chyba nie muszę Ci mówić 🙂
  2. tłumaczenie czego się uczymy i po co: „linking words przydadzą się w pisaniu dłuższych wypowiedzi, prezentacjach ustnych i rozumieniu artykułów akademickich”. Nie robimy kolejnych „ćwiczonek i tekścików” dla przyjemności, tylko osiągamy kolejne stopnie na drabinie do sukcesu! 🙂 Postawiliśmy sobie jasny cel, wyznaczyliśmy kroki aby go osiągnąć i teraz spokojnie realizujemy plan.
  3. pokazywanie jaki postęp zrobili uczniowie: wydaje Ci się, że przecież uczniowie dobrze widzą, że zrobili postępy? Możesz się mylić. Kiedy postęp jest ogromny, wtedy kursant zwykle zauważa, że „no jest trochę lepiej”. Problem zaczyna się kiedy postęp jest niewielki. Nie każdy jest zdolny do głębokiej autorefleksji i zauważania u siebie drobnych kroczków do przodu. W takiej sytuacji szczególnie ważne jest aby utrzymać motywację do pracy i tym bardziej pokazywać różnicę.
  4. wprowadzanie autonomii ucznia: „masz to, na co zapracujesz” – to brutalna prawda. Im dalej w las, tym więcej drzew i to Ty bierzesz coraz większą odpowiedzialność za te drzewa. Oznacza to, że Twój postęp coraz bardziej będzie zależał od Twojej indywidualnej pracy. Dorośli bardzo często przestają się uczyć i przychodzą na zajęcia po to, żeby nie zapomnieć języka. Należy pamiętać, że aby zrobić duży skok, trzeba dużo pracować. Czytaj książki po angielsku, słuchaj podcastów, oglądaj telewizję po angielsku. Chcesz oszukać system i uczyć się bardzo szybko? Polecam Ci z całego serca: rób kursy MOOC.  Sama robię je nałogowo. Nie wiesz co to? – przeczytaj mój post o tym, jak ważne jest słuchanie w nauce języka i jak mogą w nim pomóc kursy MOOC
  5. wprowadzanie materiałów autentycznych: oczywiście w zależności od intensywności i potrzeb jako podstawę (bazę) można mieć podręcznik, ale ważne jest aby dodatkowo przerabiać filmiki na YT lub TEDzie, magazyny, gazety <– nie dla uczniów, tylko prawdziwe materiały, dla Brytyjczyków i Amerykanów: plotkarskie The Sun czy profesjonalne The Financial Times (w zależności od ucznia)
  6. analiza tematów z autentycznych materiałów: prezentacja argumentów z gazety i prezentacji TED połączona z moją opinią – ćwiczenie analityczne, a nie odtwórcze zwiększy nie tylko postępy ale też motywację;
  7. odkrywanie nieodkrytego: ćwicz wyrażenia z codziennego języka, connected speech, porównywanie akcentów, rozpoznawanie języka/zdań formalnych i nieformalnych od slangu i tak dalej
  8. dopasowywanie zajęć do motywacji (np. chęć podchodzenia do certyfikatu) i zainteresowań oraz do wiek
  9. zapał do pracy: nie tylko u Uczniów ale i u Nauczyciela! 🙂 Nawet jeśli Twoi Uczniowie nie mają czasu na powtórki, jeśli zobaczą że Ty się starasz odpłacą się tym samym! 🙂 Do pracy!

Kursancie, czy doświadczyłeś kiedyś efektu plateau?

Nauczycielu, jak radzisz sobie z tym problemem u Uczniów? 🙂

Chciałabym usłyszeć Wasze opinie na ten temat!

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Poziom B2. 9 sposobów by uniknąć efektu plateau w nauce języka.

  1. Jeden z najlepszych postów na WordPressie jakie czytałam! Dodaję do zakładek. Super! Uświadomiłam sobie, że post jest o mnie i do mnie, gdyż tkwię na tym nieszczęsnym B2 już z 10 lat… Dobrze wiedzieć, że jest dla mnie jeszcze jakaś nadzieja 😀 Pozdrawiam!

    Polubienie

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.