Książki, bez których nie powinieneś W OGÓLE brać się za nauczanie. Poznaj sekret udanej relacji Nauczyciel – Uczeń.

Twoje zajęcia nie grają? Nie potrafisz dogadać się z uczniami? Motywacja siada? Jesteś na granicy wypalenia? Dowiedz się dlaczego i jak możesz temu zapobiec 🙂 Podczas studiów ze specjalnością nauczanie języka angielskiego na Uniwersytecie Warszawskim, które ukończyłam, dużą wagę poświęcało się też na lekturę wartościowych książek. Dzisiaj podzielę się z Tobą taką podstawową listą obowiązkową, bez której w ogóle nie powinno się wchodzić do klasy i zabierać za nauczanie.  Pozwoliły mi one dowiedzieć się jak powinna wyglądać efektywna współpraca nauczyciel-uczeń i co robić zanim problemy z zachowaniem w ogóle się pojawią. Okazuje się, że jeśli odpowiednio zadbasz o Wasze relacje, to potem wszystko będzie się dobrze rozwijać. Oczywiście nie zawsze, nie w każdym przypadku i nie z każdym uczniem- wiem, że nie można generalizować. W każdym razie zawsze warto spróbować i dlatego podzielę się z Tobą książkami, które moim zdaniem są obowiązkowe a później napiszę do jakich wniosków doszłam po przeczytaniu tych i wielu, wielu, wielu innych o tej samej tematyce.

mem z profilu Bored Teachers na FB 

Moje poglądy są kontrowersyjne, ponieważ są na ogół sprzeczne z tym, co myśli większość nauczycieli. Podświadomie to wiem i dlatego właśnie nie szukam pracy w szkole, tylko jestem na własnej działalności. Wtedy mogę sobie robić co chcę i jak chcę, mam czas na to, aby wdrażać wszystkie te metody i techniki. Ale, kto wie, gdyby zebrać większą grupę nauczycieli myślących tak jak ja, to może udałoby nam się coś zmienić?

Uczysz- Po prostu MUSISZ to przeczytac!!!.png

Książki rekomendowane przez Get Engspired, które każdy nauczyciel obowiązkowo powinien przeczytać:

  • Faber&Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci mówiły.” – ilustrowane komiksami, żebyś lepiej zapamiętał. W jaki sposób prowadzić rozmowę z dzieckiem, jak aktywnie słuchać i używać komunikacji bez agresji. Dopiero po przeczytaniu tej książki poradziłam sobie z klasą, z którą nikt sobie nie radził. Później przeczytałam resztę książek poniżej i było jeszcze lepiej. Nie fantastycznie, ale totalnie do zniesienia. Dzieci pytały, czy będę ich uczyć za rok, bo jestem najfajniejszą nauczycielką jaką mieli. A to dlatego, że odzywałam się do nich i traktowałam ich inaczej niż inni nauczyciele (dzięki tej książce).
  • Faber&Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole” – tak samo jak wyżej, ale dotyczące nie tylko relacji rodzic-dziecko ale też nauczyciel-uczeń. Praktyczne wskazówki do wykorzystania w klasie. Co mówić i czego nie mówić do uczniów. Przeczytałam jednym tchem, tak samo jak pozycję wyżej. 
  • Faber&Mazlish „Jak mówić do nastolatków żeby słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały.” – podobnie do części powyższych. Ta jednak dotyczy nastolatków, do których trzeba się zwracać inaczej niż do dzieci i które doświadczają bardziej dorosłych problemów. Książka o tym co powiedzieć w takich sytuacjach i jak sobie z nimi radzić.
  • Thomas Gordon „Wychowanie bez porażek. W szkole.” – okazuje się, ze nie dogadujemy się z ludźmi, bo w rozmowie z nimi używamy 12 barier komunikacyjnych po których druga strona buntuje się, dołuje i po prostu nie chce z nami gadać. Praktyczne wskazówki do zastosowania w klasie. Przedstawia model dyscypliny absolutnie sprzeczny z tym, który jest stosowany w większości szkół publicznych. Warto jednak go zastosować, bo problematyczna klasa, o której opowiadałam przy okazji pierwszej pozycji, całkowicie się zmieniła.
  • Larry Winget „Twoje dzieci to Twoja wina” – jestem największą fanką Wingeta. W prosty i dosadny sposób pisze co i jak należy zrobić, aby wszystko w domu grało. Książka nie ma na celu hejtowania rodziców – w ogóle nie o to chodzi. Larry nie owija w bawełnę i nie pisze pięknych krasomówczych tekstów, tylko uczula Cię, że to w jaki sposób będziesz się zachowywał wpłynie w taki i taki sposób na Twoje dziecko. I wiesz co? – ma rację. Do przeczytania przez każdego NAUCZYCIELA. (osobiście przeczytałam wszystkie książki Wingeta dostępne w Polsce i absolutnie POLECAM)
  • Tadeusz Niwiński „Ja” – w jaki sposób budować swoje poczucie własnej wartości? W jaki sposób budować swoją motywację do działania? Gdybym była wychowawcą w gimnazjum, kserowałabym po rozdziale tej książki na godzinę wychowawczą, zadawała do przeczytania w domu i na kolejnych zajęciach omawialibyśmy takie tematy. Książka pomaga uczniom być bardziej świadomym siebie oraz radzić sobie z innymi i z życiem. Nauczyciel powinien przeczytać tę książkę i głosić te prawdy na lekcjach. Pomoże nie tylko Tobie odnaleźć własne JA ale też uczniom. Zrób to, bo warto.
  • Stephen Covey „7 nawyków skutecznego działania” – z tą książką robiłabym to samo co wyżej, ale może bardziej w liceum. Książka pomoże przede wszystkim Tobie lepiej się zorganizować i działać, a jak podziała na Tobie, to nie będziesz mógł wytrzymać i sam będziesz dzielił się tą wiedzą z innymi. Będziesz motywował i zapalał do działania – a o to właśnie chodzi.
  • Paul Dix „Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą” – praktyczne wskazówki jak radzić sobie z dyscypliną w różnych sytuacjach i w szkole na różnych poziomach. Jak zachowywać się na zebraniach, co robić na lekcjach wychowawczych. Bardzo inspirująca i nietypowa, bo autor jest bodajże Amerykaninem, więc podaje różne pomysły sprawdzone u nich a nieznane u nas.
  • Rasfeld&Breidenbach „Budząca się szkoła” – dlaczego szkoła nie działa? Dlaczego to, co robimy, robimy źle? Co moglibyśmy robić lepiej? Co stało się, gdy w kilku szkołach wprowadzono zmiany? Książka otwierająca oczy. Jeśli nie możesz wprowadzić tych zmian w całej szkole, wprowadź je chociażby w swojej klasie.
  • Ames,Ilg&Baker „Rozwój psychiczny dziecka od 10-14 lat” (z dodatkiem od 15-17 lat) – dlaczego dzieci są takie jakie są? Bo tak wynika z ich rozwoju. My już nie pamiętamy jak to było, jak mieliśmy np. 10 lat. Kiedy przeczytasz tę książkę, będziesz bardziej wyrozumiały, bo przypomnisz sobie, że różne ich zachowania są po prostu typowe dla danego wieku i że dziecko samo siebie nie przeskoczy.
  • PLUS obowiązkowo do obejrzenia: Ken Robinson: wszystkie jego dostępne Ted Talks – niesamowity człowiek opowiadający niesamowite rzeczy. Jeśli jeszcze go nie znasz, to natychmiast wpisuj jego nazwisko w wyszukiwarkę i nadrabiaj zaległości. Wciągniesz się po pierwszym filmiku
  • do obejrzenia: „Zakazana edukacja” – film długi ale warty poświęconego czasu. Tak samo jak Ken Robinson, czy „Budząca się szkoła”, otworzy Ci oczy i zachęci do zmian.

Jak te książki i filmy wpłynęły na mnie i moje przemyślenia?

Moim zachowaniem wobec uczniów chciałabym przekazać im to, co napiszę poniżej. Chciałabym aby każdy patrząc na mnie czuł, że mówię do niego tak:

  • ATMOSFERA JEST NAJWAŻNIEJSZA, czyli uczę się bo lubię lekcje

Uczeń nie może bać się odezwać albo zapytać. Uczymy się języka by mówić, a chodzimy na lekcje by pytać. Przychodzisz do mnie jak do specjalisty: to Ty mówisz, czego Ci potrzeba i czego chcesz się dowiedzieć. To Ty poszukujesz wiedzy, ja, jako nauczycielka, tylko pomagam Ci ją odnaleźć.

Kluczem do sukcesu jest stworzenie tak przyjaznej atmosfery, żebyś czuł się po prostu dobrze. Jak na spotkaniu z rodziną. Oczywiście, nie należy przekraczać pewnych granic i dalej respektować się wzajemnie i traktować się profesjonalnie. Chodzi o to, żebyś przychodził na zajęcia z radością, uczył się chętnie i z entuzjazmem brał w nich udział. Po zajęciach masz wychodzić zadowolony, że więcej umiesz a nie zdołowany, że niczego nie potrafisz. Dobry nauczyciel to wie. Owszem, nie umiesz na pamięć całego słownika czy książki od gramatyki. I co z tego? Skupiajmy się na tym co potrafisz a nie co jeszcze przed Tobą.

  • SZCZERA KOMUNIKACJA jest najważniejsza, czyli mów o co chodzi

Musisz być szczery: nie rozumiesz? -powiedz. Chcesz coś powtórzyć? -powiedz. Coś jest dla Ciebie za trudne? -powiedz. To nie komuna czy Korea – można powiedzieć wszystko, trzeba tylko wiedzieć jak 🙂 Nie obwiniaj siebie czy nauczyciela – Ty nie jesteś od tego, żeby od razu wszystko umieć, a nauczyciel nie jest od tego, żeby zgadywać co siedzi u Ciebie w głowie. Nauczyciel jest pomocnikiem w zdobywaniu wiedzy. Pomaga Ci osiągnąć sukces. Musisz traktować go jak pomoc, jak przewodnika a nie przeciwnika. Tak samo nauczyciel powinien traktować Ciebie: jak przyjaciela, któremu chce pomóc i obserwować jego wzrost.

Nauczyciel powinien chcieć, żeby uczeń był od niego jeszcze lepszy

  • UCZEŃ JEST NAJWAŻNIEJSZY, czyli idziemy w jakość, nie ilość

Nasz klient, nasz pan, chciałoby się powiedzieć. Ale nie do końca o to chodzi. Najważniejszy jest Twój sukces. Musisz osiągać swój cel ale w taki sposób, by nie wyczerpać Twojej motywacji, zaangażowania i nie podkopywać Twojej wiary w siebie. Dlatego właśnie na zajęciach masz czuć się dobrze, swobodnie. Twój komfort psychiczny przełoży się bezpośrednio na efekty: mózg jest w stanie się uczyć kiedy jest spokojny, kiedy czujesz się bezpieczny i zaakceptowany. Nauczyciel pomaga Ci zbudować swoją wiarę w siebie i swoje umiejętności, pokazuje Ci co robisz dobrze, chwali Cię za postępy, pokazuje w jaki sposób możesz polepszyć swoje wyniki. Może zabrzmi to trywialnie, ale nauczyciel ułatwia Ci uczenie się. Znaczy to tyle, że wykorzystujecie czas lekcji maksymalnie na naukę, przychodzisz do domu i z 20 nieznanych słówek większość umiesz a resztę kojarzysz (a nie: „oto lista słówek i masz się nauczyć na za tydzień”). Podstawy nowego tematu z gramatyki są dla Ciebie przejrzyste i logiczne (a nie: „przeczytaj sobie stronę 68”). Uczysz SIĘ, a więc uczysz się SAM, ale nauczyciel Ci w tym pomaga (autentycznie z Tobą pracując) a nie przeszkadza (tylko wymagając i dołując Cię).

grafika z profilu Creative Child na FB

  • NAUCZYCIEL JEST NAJWAŻNIEJSZY, czyli świadomość swojej roli

Dobry nauczyciel to świadomy nauczyciel. Na pierwszym roku studiów na przedmiocie metodycznym robiliśmy ćwiczenia. Powiedziano nam wtedy, że lekcje wyglądają w taki sposób w jaki nauczyciel postrzega nauczanie. To, o czym jest przekonany nauczyciel (jak wygląda dobre/złe nauczanie, jak uczy się mózg, czy w ogóle da się nauczyć języka obcego [niektórzy nauczyciele zachowują się tak jakby w to nie wierzyli, chyba wiesz  o czym mówię]) ma bezpośredni wpływ na jego zajęcia. Pod spodem były różne zdania, trzeba było wybrać te, z którymi się zgadzamy. Nie pamiętam ich wszystkich, ale pamiętam jedno, brzmiało tak:

„Każdy chce wygrywać”

Jakoś mnie to uderzyło. Bo doszło do mnie, że nie ma wygranych i przegranych: każdy chce wygrywać i odnosić sukcesy. To zdanie jest tak banalnie proste, a jak człowiek sobie umysłowi sytuację takiego powiedzmy słabego ucznia: ile razy było tak, że kiedy doświadczał porażki to nie dość, że już miał pecha, to jeszcze był dołowany przez całe otoczenie (nauczyciele/rodzice/koledzy). I po co tak się działo, kiedy mogło być zupełnie inaczej? Kiedy można było się nad nim pochylić i pokazać mu ile już udało mu się osiągnąć, pochwalić za ciężką pracę i wysiłek, docenić to, co robi dobrze, a nie tylko pokazywać to, co robi źle? Każdy chce być zauważony, doceniony i szczęśliwy.  Szczególnie w klasie! Nie można doprowadzać do rywalizacji, wyróżniania najlepszych, potępiania słabych. Każdy z nas potrzebuje wiatru w skrzydła! Ciągle! Regularnie! Nieustannie!

Doszłam do wniosku, że to będzie moje nauczycielskie motto:

Każdy chce wygrywać

 

A jakie jest Twoje nauczycielskie motto? Nigdy o tym nie myślałeś? Zachęcam Cię do wymyślenia sobie właśnie czegoś takiego, co będzie pokazywało Ci kierunek w jakim masz iść. Jeśli nie wiesz gdzie idziesz – nie zajdziesz nigdzie. W momencie w którym wymyślisz sobie motto, będziesz działał w określony sposób i Twoje nauczanie odzyska cel. Natomiast kiedy wpadnie Ci do głowy jakiś niekoniecznie mądry pomysł, który np byłby sprzeczny z Twoim motto, wtedy porzucisz go i dzięki temu odzyskasz spójność i wewnętrzny spokój, że robisz dobrze i według tego, co sobie wcześniej założyłeś.

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Książki, bez których nie powinieneś W OGÓLE brać się za nauczanie. Poznaj sekret udanej relacji Nauczyciel – Uczeń.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.