Czy dopadł Cię LENOR? Jak się z tego wyleczyć? Odpowiedź w tym artykule

Nie konsultuj się z lekarzem ani farmaceutą. Po prostu przeczytaj ten post 🙂 LENOR czyli Learning English For No Obivious Reason (Uczenie się Angielskiego Bez Oczywistego Powodu) to zjawisko, które często dopada kursantów na poziomie B2 i wyżej. Mają oni wrażenie, że niczego nowego się nie uczą, tylko ciągle powtarzają, dlatego motywacja spada i wkrótce część z nich na jakiś czas rezygnuje z kursu aby potem… zapisać się ponownie. Pisałam o tym wcześniej tu: Poziom B2. 9 sposobów by uniknąć efektu plateau w nauce języka. 

Zawsze kiedy przychodzi mi mierzyć się z takim wyzwaniem proponuję podejście do egzaminu językowego. Czy oznacza to, że przez semestr będziemy tylko przerabiać przykładowe arkusze egzaminacyjne? – nie, to możesz zrobić sam w domu! Na zajęciach pracujemy przygotowując się holistycznie: przerabiając tematy mogące się pojawić na egzaminie ale uporządkowane wg trudności, oparte o Twoje zainteresowania, wzbogacone o materiały autentyczne. Musisz mieć prawdziwą motywację aby się uczyć, wtedy nauka będzie przyjemnością skoncentrowaną na jasnym i konkretnym celu, dzięki któremu odbijesz się od plateau i poszybujesz w górę 🙂

Czy dopadl Cie LENOR_ Jak sie z tego wyleczyc_

„Co ja robię tu?” czyli dopada mnie LENOR

No właśnie: uczyć się dla przyjemności czy do egzaminu? A może i jedno i drugie? Zapewniam Cię, że jest to możliwe, a uzasadnię to poniżej 🙂

Egzamin językowy zamyka jakiś etap. Jeśli po raz kolejny zapisałeś się na kurs dajmy na to B2, to ten poziom jest tak jakby „rozgrzebany”: czegoś się nauczyłeś, coś opuściłeś, coś pamiętasz a czegoś nie. Ciężko jest określić faktyczny poziom Twojej wiedzy. Dlatego też np FCE albo egzamin B2 zdany np na Uniwersytecie Warszawskim, pozwoliłby po pierwsze określić jasno Twój cel (unikamy LENORa) a w momencie jego zaliczenia: pożegnać się już z chodzeniem w kółko. Spójrz na to błędne koło. Czy Ty też śpiewasz pod nosem piosenkę z Kilera? 😉

Czy dopadl Cie LENOR_ Jak sie z tego wyleczyc_ (1)

W jaki sposób nauka do egzaminu może być przyjemna?

-jeśli ma się odpowiedniego nauczyciela i materiały. Zostałam poproszona o przejrzenie podręcznika Optimise B2‚ wydawnictwa Macmillan i muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem nie tylko starannego i przemyślanego przygotowania ale też całą obudową podręcznika oraz ciekawym sposobem radzenia sobie ze speakingiem, czyli metodą flipped classroom. Spójrz na przykładowy unit, poniważ będę go omawiać.

Flipped classroom czyli przejmujesz inicjatywę

Wstydzisz się mówić? Brakuje Ci słówek? Zacinasz się podczas mówienia? Jeśli popracujesz w domu, to zrobisz widoczne postępy w zasobie słownictwa, płynności oraz podniesiesz swoją pewność siebie. To wszystko jest możliwe, pod warunkiem, że poćwiczysz zwroty przed lekcją. To właśnie metoda do zastosowania przy sekcji Speaking. W przykładowym unicie powyżej, możesz zobaczyć jak to wygląda: oglądasz filmik, który trwa 7 minut. Musisz odpowiedzieć na 4 pytania. Pewnie obejrzysz go jeszcze raz, tak jak wszystkie słuchanki na egzaminie. Później należy włączasz film po raz kolejny i tym razem musisz wyłapać wymienione słówka z tabelki Phrase Expert. Dzięki temu przesłuchasz nagranie 3-4 razy, wysłuchasz w sumie 5 osób, z których każda mówi wolno i wyraźnie i utwierdzisz się w przekonaniu, że to da się zrobić i że potrafisz. A jeśli nie będziesz potrafił, to włączysz sobie napisy i powtórzysz oglądanie jeszcze kilka razy. Dzięki temu nie tylko spędzisz prawie pół godziny na wartościowej pracy domowej ale też będziesz przygotowany do pracy na lekcji: pracy w parach i grupach oraz dyskusji. 

W domu przygotowujesz się do zajęć, a lekcja w skrócie wygląda tak: sprawdzamy Twoje przygotowanie w praktyce, dyskutujemy. Później następuje refleksja i autorefleksja. Uwielbiam metodę flipped classroom i często używam jej z uczniami. Normalnie wymaga ona trochę czasu i pracy od nauczyciela, ponieważ wszystko musi być dokładnie przemyślane, a zadania konkretne i do wykonania. Tutaj sytuacja jest prosta, bo wszystko jest podane na tacy (dzięki, Macmillan! 🙂 )

Nie czujesz kiedy mija lekcja, czyli CLIL i Culture

  • naprawdę fajny CLIL: nie rodzaje roślin, tylko aktualne tematy w oparciu o przedmioty;
  • dodatkowe materiały z Culture podnoszące świadomość kulturową, wskazujące na ciekawe różnice kulturowe;

Rzetelnie przygotowana pozycja

  • wyczerpujące zadania i ćwiczenia, dużo słownictwa w osobnych ramkach
  • ciekawe, nieszablonowe tematy, dostosowane do zainteresowań i problemów nastolatków
  • dużo gramatyki: w materiałach dodatkowych mamy osobno Grammar i osobno Grammar Communication (wielki plus za to!) a w podręczniku w każdym rozdziale mamy 2 osobne lekcje gramatyczne skupiające się na 2 osobnych zagadnieniach. Co więcej, Grammar in Context pokazuje nam użycie struktur w prawdziwym życiu 🙂 
  • Tipy do egzaminu oszczędzające nauczycielskie gardło i język 🙂
  • Porządnie rozbudowana lekcja pisania (2 strony zadań na rozdział) 
  • Zadania na pronunciation
  • Dodatkowe zadania z Everyday English
  • zróżnicowanie poziomowe: dziale Vocabulary mamy wersję standard i higher;
  • Na końcu podręcznika, coś co w ogóle jest mistrzostwem świata dla mnie: Topic Vocabulary: słówko i przykładowe zdanie zamiast polskiego słówka (Thank God, Macmillan!) a do tego Phrasal Verbs z tego rozdziału łącznie z jego typem, znaczeniem i przyładowym zdaniem, kolokacje z przykładowym zdaniem i, uwaga, uwaga, mój faworyt: WORD FORMATION z unitu!!! Na ile sposobów można użyć takie gotowe word formation to nie zliczę ❤ 

Fantastycznie obudowane materiały dla nauczyciela

  • obudowane dla nauczyciela, wskazówki do uczenia pod egzamin, wskazówki metodyczne, porady do mixed ability classes, ćwiczenia dla fast finishers, gotowe gry,
  • tak naprawdę materiałów jest tyle, że gdyby chciało się zrobić z nich dużo (a nie wszystkie) metodą Get Engspired czyli „Less is more” to z pewnością można by prowadzić kurs 1.5h dwa razy w tygodniu trzy lata. I zapewniam Cię, że cały czas byłoby interesująco, bo to nie są oklepane podręcznikowe teksty typu „dlaczego fast food jest niezdrowy” tylko rzeczy na czasie podane w 

Strona graficzna

  • ładne i szczegółowe zdjęcia
  • zapełnione strony, jedna lekcja jest pełna contentu.

Mam nadzieję, że przekonałam Cię do wyjścia z błędnego koła oraz do podniesienia sobie poprzeczki i zapisania się na egzamin 🙂 

Doświadczyłeś kiedyś zjawiska LENOR?  A może zdawałeś kiedyś egzamin językowy? Było warto? Podziel się w komentarzu! 🙂

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.