Czy odwiedził Cię TENOR?

Otwierasz podręcznik. Znowu Present Simple. Do niedawna trochę Cię to denerwowało, teraz już nie zwracasz na to uwagi -byle do testu. W kolejnym dziale słówka związane z rekrutacją – masz sterty dodatkowych materiałów, które znasz na pamięć, więc w porządku. Trochę już Cię to wszystko nudzi i zaczynasz przysypiać na własnych zajęciach. Nie dziwne, bo kursanci też już jednym okiem śpią. Oni pytają: „Czemu? Po co?”, a Ty sam nie wiesz, co im odpowiedzieć. Coraz częściej wchodzisz na zajęcia i łapiesz się na tym, że bezmyślnie nucisz sobie soundtrack z Killera: „Co ja robię tu-u-u?”

Patrzysz na lewe ramię, a tu Luciano Pavarotti:

Znalezione obrazy dla zapytania opera singer

Źródło grafiki: https://www.scienceabc.com/wp-content/uploads/2017/10/Luciano-Pavarotti.jpg

„O CO CHODZI????” – pytasz. ‚Nawiedził Cię TENOR’ – mówię. 

A TENOR to nic innego jak Teaching English For No Obvious Reason, czyli nauczanie angielskiego bez konkretnego powodu 🙂 

Jakie mogą być powody takich odwiedzin? -jest ich bardzo dużo, jeden może prowadzić do kolejnego. Spójrz na tę listę:

  • zbyt duża presja (np. czasu, szefa, dyrekcji, rodziców lub własna)
  • przepracowanie, branie na siebie zbyt wielu obowiązków
  • wypalenie zawodowe -czytaj: O tym się nie mówi: wypalenie.
  • niezmotywowani uczniowie (poczytaj więcej w kategorii MOTYWACJA
  • niskie morale wśród innych kolegów-nauczycieli
  • wszechobecne narzekanie na wszystkich i na wszystko
  • powątpiewanie w sens i cel nauczania angielskiego
  • zwątpienie w uczniów
  • zwątpienie we własne kompetencje nauczycielskie
  • irytacja wszystkim, co związane z pracą
  • poczucie zagubienia: „nie wiem co, jak, ani po co to robić”
  • coraz mniejsza efektywność pracy własnej i z uczniem
  • ogólne „rozluźnienie” w złym tego słowa znaczeniu, czyli olewanie swoich obowiązków

TENOR_

To trochę błędne koło: moi uczniowie słabo pracują ==> demotywuje mnie to ==> oni widzą, że ja nie mam ochoty/siły pracować ==> sami słabo pracują.

To trochę również samospełniające się proroctwo: czuję się zagubiony, bo wątpię w cel i sens nauczania ==> powoli przestaję się starać ==> zaczynam łapać się przypadkowych tematów i zadań ==> wprowadzam jeszcze większy chaos ==> czuję się jeszcze bardziej zagubiony==> przestaję się starać

Myślę, że prędzej czy później większość z nas dopada TENOR – nie koniecznie jeśli chodzi o nauczanie angielskiego w ogóle, ale taki TENOR jeśli chodzi o nauczanie tej jednej konkretnej grupy/ tego jednego konkretnego ucznia, z którymi sobie nie radzę/nie wiem co robić/ nie potrafię go ogarnąć/ zmotywować do nauki etc.  Zawsze powtarzam uczniom, że jego sukces zależy od naszej wspólnej pracy, ale w większości od ich pracy samodzielnej. Potęga pracy samodzielnej

Oczywiście łatwiej unikać wizyty TENORA niż radzić sobie z nim kiedy siedzi już na ramieniu i śpiewa: A PO CO TO! Jak to zrobić? Powiem Ci jak ja to widzę:

  •  Zadaj sobie pytanie: jaka jest jedna rzecz, której chciałabym nauczyć moich uczniów? Jakie jest moje nauczycielskie motto? Jaka jest moja wizja nauczania? „Ho, ho, ho, ale zrobiło się podniośle! Zaraz powiesz, że nauczanie to poczucie misji, przeznaczenie albo inne rzeczy i będę musiał kliknąć ‚zamknij zakładkę'” Nie, nie mam zamiaru. Musisz mieć jakiś jeden cel na oku, coś, co będzie takim światełkiem w tunelu, kiedy będziesz zagubiony. Ja na przykład odpowiedziałam sobie tak:

jaka jest jedna rzecz, której chciałabym nauczyć moich uczniów? – chcę nauczyć ich mówić po angielsku -będę skupiać się na słuchaniu i mówieniu, moi uczniowie nie będą wykuwali listy słówek, tylko będą uczyli się na pamięć gotowych fraz ze słuchanek i czytanek, które przerobimy. Otwieram przed nimi nowe możliwości, wiedzę i umiejętności głównie w oparciu o metodę CLIL.

Jakie jest moje nauczycielskie motto? Ja mam ich aż cztery: 1) Mniej znaczy więcej  -nie zarzucam uczniów kserówkami i nie gnam z materiałem. 2) Każdy chce wygrać – wierzę w uczniów, którzy codziennie rywalizują nie w grupie a z samym sobą. 3) Im mniej chaosu, tym lepiej – organizacja pracy mojej i ucznia to podstawa wspólnego sukcesu 4) Pilność jest matką sukcesu – praca samodzielna jest najważniejsza i na niej się skupiamy. Moja rola jako nauczyciela

Jaka jest moja wizja nauczania? Mniej więcej taka, jak moje motta. Co więcej: pracuję powoli, bo podążam za uczniem i jego potrzebami. Naprowadzam, odpowiadam na potrzeby, uczeń ciężko pracuje na lekcji i w domu. CLILujemy: poznajemy temat, dowiadujemy się o świecie, innych ludziach i kulturach, a języka uczymy się niejako przy okazji (przeczytaj więcej w zakładce: CLIL )

  • wprowadzaj plan, cele długo i krótkoterminowe – im mniej chaosu tym lepiej dla Ciebie i uczniów.
  • uprzedzaj uczniów, że nie ma żadnej magii – jest tylko ciężka praca. Powiedz, że to właśnie ciężkiej pracy od nich oczekujesz. Wymagaj od nich i od siebie.
  • Jeśli uczeń nie będzie pracował, będzie zdemotywowany, przez niego zaczniesz przygarniać TENORa etc –przemyśl czy nie warto się rozstać – a jeśli nie jesteś pewny czy to dobre rozwiązanie, to łap mój wpis: Engspiracje Biznesowe: kiedy się rozstać. 7 toksycznych klientów
  • jeśli jesteś przepracowany: odpuść trochę. Jeśli masz możliwość staraj się pracować choć kilka godzin mniej: lepiej żyć skromniej ale spokojniej – jak mawia moja Babcia
  • unikaj jak ognia ludzi, którzy są w stanie wyszukać niedogodności nawet w raju: narzekają, powątpiewają, marudzą, opowiadają Ci jacy są bezradni w stosunku do złego świata, który uwziął się na nich, męczy ich na każdym kroku, nie pozwala im normalnie wykonywać swojej pracy, odrabiać pracy domowej, cieszyć się życiem i tak dalej. Po jakimś czasie zaczniesz wierzyć w te bzdury i zaczniesz być taki sam, według powiedzenia: z jakim przystajesz, takim się stajesz. Pamiętaj, że jesteś wypadkową 5 osób z którymi spędzasz najwięcej czasu.
  • staraj się odnaleźć jak najwięcej rzeczy, które robisz dobrze, w zgodzie z metodyką i samym sobą. Nie wypaliło z uczniem? – trudno, ale wiesz, że zrobiłeś to jak należy. Będziesz szukał nowych rozwiązań
  • zapisuj się na szkolenia nauczycielskie aby nabrać wiatru w żagle i poznawać nowych nauczycieli
  • rozwiązuj swoje problemy rozmawiając z kolegami i koleżankami po fachu i korzystaj z mądrości grupowej. Nie ma takiego problemu, którego ktoś na świecie już by nie przechodził. A jeśli masz taki problem, to musisz po prostu poszerzyć krąg znajomych 🙂 Pamiętaj tylko, aby wystrzegać się Jęczybuł i Maruderów
  • zastanów się co jest przyczyną zachowania zdemotywowanych uczniów i jeśli tylko możesz coś z tym zrobić, to zrób to. A jeśli nie możesz, to staraj się wyluzować i złapać do sytuacji zdrowy dystans. Lekcje angielskiego i poznanie języka to wcale nie są marzenia każdego z nas – pogódź się z tym i rób swoje. Możesz chociażby pamiętać o moim haśle nauczycielskim, które często powtarzam: każdy chce wygrać – i robić tak, żeby każdy po Twoich zajęciach miał poczucie, że znów wie więcej (a nie: nie potrafi jeszcze więcej), jest wartościowym członkiem grupy, człowiekiem. Czyniąc dobro możesz być pewien, że ono do Ciebie wróci 🙂
  • jeśli masz taką możliwość, to ucz tylko tych, którym się chce i tych z którymi czujecie „chemię” – ja mam ten luksus, ponieważ mam własną działalność. Mówi się, że nie da się uczyć każdego- i to prawda! Jeśli czujesz, że jakiegoś ucznia nie darzysz sympatią (prawdopodobnie i wzajemnie) to rozstańcie się.
  • szanuj siebie i swój czas – jeśli uczniowie się nie przykładają, tylko równo Cię olewają, albo nie płacą, a masz możliwość zakończenia z nimi współpracy- to zrób to. Przeczytaj więcej na: Engspiracje Biznesowe: kiedy się rozstać. 7 toksycznych klientów

Z TENORem jest tak, że przychodzi w Twoim słabym momencie. A jeśli już przyjdzie, to ciężko się go pozbyć. Dlatego właśnie pamiętaj o tym, żeby nie brać na siebie za dużo, odpoczywać i starać się łapać dystans. Wkleję tutaj grafikę, którą znalazłam na FB:

źródło grafiki: https://i.pinimg.com/736x/d3/b3/94/d3b3944b7967ceaf404442677311a229–stress-less-stress-free.jpg

„Dear Teacher, you can’t pour from an empty cup. Take time for yourself. Relax. Reflect. Rejuvenate.”

A Ty? Co robisz aby uniknąć TENORa? 🙂

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.