5 pomysłów na karteczki samoprzylepne

Nie wymienię tu pomysłów typu: fiszki, Guess who i przypominajki o pracy domowej – wiem, że na to już pewnie wpadłeś. Ja zaproponuję Ci coś innego oraz przytoczę pomysły, których nauczyłam się od Profesora Jacka Pyżalskiego na Zlocie Anglistów w Stryszawie (te pomysły oznaczyłam gwiazdką *) Zaintrygowany? – czytaj dalej 🙂 Oto kolejna odsłona akcji blogujących anglistek High5! 🙂 

38469429_1319604501476119_5719850021029937152_o

Przykuwanie uwagi*

  • Profesor Pyżalski zaproponował, aby przed zajęciami pod krzesłami umieścić pytanie dotyczące lekcji – nic nie mówić, przeprowadzić lekcję, a następnie poprosić uczniów aby zerknęli pod krzesła. Każdy czyta pytanie i odpowiada, myśląc sobie wtedy, że być może to się w przyszłości powtórzy i wobec tego trzeba będzie uważać.
  • Profesor podkreślał, aby były to pytania BEZ OCENY – chodzi o to, aby motywacja była wewnętrzna („chcę się spisać, dobrze wypaść”) – jeśli uczeń odpowie źle, to będzie chciał się poprawić. Zła ocena podcięłaby mu skrzydła, a tego -wiadomo- nie chcemy.
  • Taki pomysł warto powtórzyć i za 2 tygodnie dać utrudnione pytania, które tym razem będą np. wisiały na ścianie. Będą podpisane numerkami (losujecie sami /Wasze numery z dziennika /ja losuję dla każdego)

Challenge accepted!*

  • Tym pomysłem możesz rozwinąć pomysł poprzedni (np. za 4 tygodnie), albo zastosować go samodzielnie
  • Teraz używamy trzech kolorów karteczek, takich jak sygnalizacja świetlna: zielone – łatwe pytania, pomarańczowe – średniej trudności, czerwone – trudne. Na początku uczniowie sami mogą losować sobie pytania dowolnej trudności- z czasem słabsi może odważą się aby wybierać trudniejsze karteczki? Z pewnością, o ile znów będzie się to odbywało bez ocen. 
  • Jeśli nie masz czasu, albo czeka Cię nagłe zastępstwo, możesz wtedy mieć tylko 3 karteczki – po jednej z każdego koloru. Wtedy to Ty losujesz uczniów, którzy odpowiedzą na te pytania.

Profesor Pyżalski wpominał też, że można te karteczki schować w klasie, wklejając je pod doniczki, za obrazki etc i to dało mi inspirację do fajnej lekcji powtórkowej (patrz niżej)

I like to move it! Quiz powtórkowy

  • Przygotowujemy pytania do quizu i sklejamy karteczki po dwie. Z jednej strony piszemy flamastrem np. Question 1 (chodzi o to, aby nie było widać napisu w środku), z drugiej piszemy flamastrem pytanie. W środku, ołówkiem, piszemy odpowiedź oraz gdzie znajduje się kolejne pytanie. Spójrz na zdjęcia poniżej:

  • I teraz tak: możesz prosić aby odpowiedział ktoś z klasy, ale możesz też podzielić uczniów na grupy. Kiedy czytający (Ty?) przeczyta pytanie, drużyny mogą się zgłaszać podnosząc rękę, piszcząc piszczałką, dmuchając w gwizdek czy jakkolwiek sobie wymyślisz 🙂 
  • Grupy mogą czytać pytania sobie wzajemnie -wtedy jest sens sklejania kartek wzajemnie i pisania ołówkiem, bo sami się z tego uczą. Gdybyś to Ty czytał, mógłbyś pominąć pisanie odpowiedzi lub też napisać je sobie poniżej. 

Kreatywne notatki / lapbook

  • Moi uczniowie wiedzą, że trzeba robić notatki na lekcji, ponieważ uczę ich tego, o czym pisałam w tym artykule: Notatki z lekcji: czemu i jak trzeba je robić?  Jeśli jesteś już mistrzem kolorów, podkreślania i zaznaczania, to spróbuj czegoś nowego: zrób lapbooka!
  • O co chodzi? Chodzi o notatkę 3D, która będzie mogła wchodzić z Tobą w interakcję. Odkrywasz, zakrywasz, wyjmujesz, przekładasz i dzięki temu uczysz się! – brzmi jak metoda dla dzieci? Absolutnie. Gwarantuję Ci, że o ile dorośli pewnie nie będą zachwyceni, jeśli będziecie robili takie arts and crafts na lekcji albo w ramach pracy domowej, ale z pewnością docenią inspirację lapbookami przy nauce słówek lub gramatyki. Ja miałam taką sytuację przy słowotwórstwie: jedna z moich kursantek notorycznie zapominała jak się tworzy przysłówki. W końcu poprosiłam ją o przygotowanie takiej notatki – zaledwie 5 czy 6 wpisanych tam przymiotników i przysłówków pozwoliło jej zapamiętać, że wystarczy dodać -LY. Morał: nie musisz robić ekstra notatek przy okazji każdego słowotwórstwa (nawet tego sobie nie wyobrażam!), ale jedna taka notatka może bardzo pomóc w zapamiętywaniu
  • Karteczki samoprzylepne mogą służyć jako:

ZAKRYWAJKI przy słowotwórstwie, czasownikach nieregularnych itd

KIESZONKI na fiszki z kilkoma nowymi słówkami

 

GOTOWE KSZTAŁTY np gwiazki – trudna pisownia, serduszka – nowe ulubione słówka, advantages of sth, dymki- dialogi do ilustracji w podręczniku, itp 

KOMÓRKI TABELKI, którą stworzycie w ramach notatki z lekcji.

DSC_0251

PRZYPOMINAJKI o skamielinach (Jak się pozbyć skamieliny, czyli fossilized error)

PRACA Z TEKSTEM i późniejsza NOTATKA ze słówek z tekstu

Możesz wpisać sobie „Lapbook” w wyszukiwarkę po dodatkowe inspiracje.

Czego chciałbym się nauczyć 

Rozpoczynacie temat „The power of the brain” – teoretycznie moglibyście po prostu przerobić podręcznik tak jak zwykle. Ale co jeśli na początku rozdałbyś uczniom te karteczki, zrobilibyście wprowadzenie do tematu: jak myślicie co to znaczy? O co chodzi z tą mocą? Kiedy ta moc się przydaje?” A potem poprosiłbyś uczniów aby napisali Ci na karteczkach czego chcieliby się dowiedzieć o „the power of the brain” na koniec rozdziału? Czy będą to rzeczy związane z językiem czy nie (może jakaś lekcja CLIL?:) ), da Ci to możliwość wyszukania rzeczy, które będą dla uczniów ciekawe a przez to motywujące. Lekcje z podręcznika nabiorą nowego znaczenia – osobistego znaczenia.

*pomysły Profesora Jacka Pyżalskiego

Are you engspired_ Please let me know!.png

A teraz czerp garściami z bijącego źródełka pomysłów blogujących anglistek z akcji High5! Przybij piątkę z blogującymi anglistkami 🙂

Pomysły przy tablicy – 5 pomysłów na wykorzystanie gumowych rękawic

one-to-one – Wordcards w pięciu odsłonach

Małe duże – 5 sposobów na maty KIDDO 

made by kate – “Zapuszkuj” swoje zajęcia na 5 sposobów!

Londonopoly – 5 pomysłów na chochlę do zupy

Let’s read in English – 5 eggstra pomysłów na wykorzystanie plastikowych jajek otwieranych na zajęciach.

Karolina Lubas – 5 sposobów na kostki obrazkowe

Karolina Kępska Teacher Trainer – 5 żyć kartonowego pudełka

Head Full of Ideas – 5 pomysłów na lodowe kubeczki

Get Engspired – 5 pomysłów na karteczki samoprzylepne

Enjoy English – 5 pomysłów na zalaminowaną kartkę papieru

English Freak – 5 pomysłów na karty obrazkowe

Edyta Pikulska – 5 sposobów na wykorzystanie klocków podczas zajęć

Easy Teaching Ideas – 5 pomysłów na wykorzystanie spinaczy do bielizny.

AngSchool – 5 nowych żyć dla ścinków

Reklamy

10 uwag do wpisu “5 pomysłów na karteczki samoprzylepne

  1. Uwielbiam lapbooki. Są one uwieńczeniem głównie tematów CLILowych na moich zajęciach. Im bardziej kolorowo, tym większa zabawa i satysfakcja z pracy 🙂

    Polubienie

    1. Najbardziej podoba mi się, że przytoczyłaś pomysły prof. Pyżalskiego, którego bardzo szanuję. Nie wszyscy mieli tą przyjemność być na zlocie, a dzięki Tobie mogą poczuć się jakby byli.

      Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.