Przygotowujesz do FCE/CAE? Ta książka jest dla Ciebie

Jeśli kojarzysz moje artykuły o efekcie plateau, LENORze i TENORze, to wiesz, że często proponuję moim uczniom naukę do egzaminu FCE czy też  CAE. Mam to szczęście, że przeważnie uczę uczniów na wysokich poziomach i spokojnie mogę zaproponować im takie rozwiązanie. Nie każdy od razu daje się przekonać, ponieważ zwykle słyszę: „ale ja przychodzę, żeby sobie poćwiczyć język”, „a po co mi taki stres”, „ja nie potrzebuję certyfikatu” itd. Wtedy, w zależności od sytuacji, proszę o przeczytanie jednego z wyżej wspomnianych moich wpisów. 

Jako nauczyciel też możesz sobie pomyśleć: „a dlaczego mam brać na siebie taką odpowiedzialność/taki stres”, „pracuję już jednym systemem, po co mam przygotowywać nowe materiały- tym razem do egzaminu”, „nie mam czasu ogarniać nowych podręczników” itd. 

Jeśli przeczytasz artykuły wspomniane wcześniej, to będziesz wiedział dlaczego przygotowywanie uczniów do egzaminu może być świetnym rozwiązaniem dla Twoich uczniów- dlatego właśnie dzisiaj nie będę pisać o jego zaletach, ale dziś chcę Ci pokazać, że da się to zrobić w sposób, który możemy spokojnie określić jako teacher-friendly. Trzeba tylko wiedzieć z czego korzystać, aby osiągnąć sukces niskim nakładem pracy. Otóż nie będziesz musiał już szukać i błądzić – wszystko znajdziesz w jednym miejscu. Ale do rzeczy.

O serii Ready For wydawnictwa Macmillan słyszałam od koleżanek nauczycielek, dlatego kiedy nadszedł czas wyboru podręczników do moich kursów 2018/19 była to jedna z pozycji, którą przeglądałam. Jest to również opcja na którą ostatecznie się zdecydowałam. Dlaczego?

  • Przede wszystkim dlatego, że wiedziałam, że nie będę musiała przygotowywać dużo dodatkowych rzeczy dla moich uczniów, bo wszystko w niej już jest. Czyli oprócz tego, że zaoszczędzę czas, to jeszcze nie zarzucę moich uczniów tzw „makulaturą”.
  • Materiału jest dużo, ale podręcznik nie jest też przeładowany. Dajmy na to słownictwo- stronę 11 – wyrażenia z GET – ćwiczymy wyrażenia z Get aż przez całą stronę – nie gnamy z materiałem, tylko powtarzamy jeden zestaw wyrażeń dłużej i dogłębniej. W ramach pracy domowej w ćwiczeniach mamy 2 dodatkowe ćwiczenia na wyrażenia z Get – tym razem trzeba je całe wymyślić i wpisać w podane zdania.
  • Dodatkowe readingi
  • Dodatkowe ćwiczenia na słuchanie ❤ – kto mnie zna ten wie, że ja uwielbiam maglować moich uczniów ze słuchania 🙂 W zeszycie ćwiczeń mamy Listening Bank do ćwiczenia słuchania w domu ❤
  • Bardzo przejrzyście widać połączenie między wymaganiami i zadaniami egzaminacyjnymi, a tym co robimy na zajęciach (oraz później w domu)
  • Równoczesne skupianie się na wszystkich 4 częściach egzaminu (zwykle jest tak, że któraś z nich wydaje Ci się szczególnie ważna i nieumyślnie możesz poświęcać przygotowaniom do innych części egzaminu trochę mniej uwagi. Tutaj wszystko masz już przemyślane i podane, więc niczego nie przeoczysz 🙂
  • Dużo porad dla uczniów. Co 3 rozdziały mamy sekcję Ready For (Use of English, Reading, Listening, Speaking, Writing) gdzie oprócz zadań egzaminacyjnych znajdziemy też porady przed przystąpieniem do konkretnego zadania, porady w trakcie a nawet po zrobieniu zadania. Czyli to wszystko o czym pewnie mówisz uczniom, na papierze. Czyli nie tylko skorzystają słuchowcy, ale też wzrokowcy (i sklerotycy, którzy jak zapomną – będą mogli wrócić 😉 )
  • Sekcja Ready for Writing (niby się powtórzę, ale nie, już piszę czemu). W podręczniku, oprócz standardowych przykładowych writingów mamy też porady ogólne jak zabrać się za pisanie na egzaminie. Wydaje się banalne? – nie dla każdego. Bardzo często spotykam się z tym, że uczniowie boją się pisać, więc taka sekcja usystematyzuje im wiedzę i pozwoli im wrócić do tych wskazówek chociażby tuż przed egzaminem. Dodatkowo, w zadaniach na writing mamy też przykładowe odpowiedzi razem z punktami i komentarzem
  • Teacher’s Book – i nawet jeśli nie jesteś fanem Teachersów, to do kursu egzaminacyjnego warto się w niego zaopatrzyć. Również jeśli chodzi o odpowiedzi do zadań – np. rozwiązywanie kwestii spornych – ileż to czasu czasem marnuje się na to, aby szukać między wierszami, udowadniać swoje racje etc. Oprócz tego przykładowe odpowiedzi do writingów czy transkrypcję mamy zaraz pod zadaniem, więc nie trzeba ciągle skakać po książce, co jest bardzo teacher-friendly, szczególnie jeśli jesteście scatter-brained 🙂
  • Teacher’s book posiada dodatkowe zadania, 7 progress testów i 10 filmików dla nauczyciela do rozwijania jego umiejętności nauczycielskich 🙂
  • eBook dla ucznia – zamiast papierowej wersji do FCE (dla CAE nie ma takiego)
  • Macmillan Practice Online, czyli jeszcze więcej (!) dodatkowej pracy w domu czy w klasie: dwa practice testy, wszystkie słuchanki przerobione w klasie do ściągnięcia (MP3) i teraz hiciorek: filmik z 4 częściami egzaminu ustnego – przeanalizowanego w sekcji Ready For Speaking
  • Ogromny plus za workbook, który ma dodatkową płytę do listening comprehension, dużo zadań na słowotwórstwo, kolokacje, phrasale. (PRO TIP: Jeżeli nawet nie masz czasu aby korzystać z  workbooka na zajęciach, to zrób tak jak w takich wypadkach ja: kupujemy workbook with key (zawsze! ufam moim uczniom i uważam, że odpowiedzi mogą dać uczniom dużo dobrego w nauce języka!) i uczniowie sprawdzają sobie wszystko w domu a na lekcje przychodzą tylko i wyłącznie z wątpliwościami do wyjaśnienia. Deadlinem na odrobienie ćwiczeń z jednego działu jest sprawdzian.)

Wady:

  • oldschoolowy wygląd środka podręcznika: czcionka przypomina mi trochę podręczniki, z którego uczyłam się w latach 2002-2004 a dokładnie Snapshot 🙂
  • jeśli nie będziesz przeplatał podręcznika, wprowadzał gier/gamifikacji, to uczniowie mogą się nudzić. Czy to wynika z tej poszczególnej pozycji? No nie – to wynika bardziej z funkcjonowania mózgu ucznia: przewidywalne zajęcia trzeba przerywać czymś nieprzewidywanym aby rozerwać umysł i odsunąć go od rutyny 🙂

 

Czy decydując się na podręcznik oznacza to, że nie będę już robić nic poza podręcznikiem? – NIE. Nadal będę dzielić się z uczniami moimi perełkami wyszukiwanymi niegdyś w różnych źródłach. Nadal będziemy robili dodatkowe rzeczy, grali w gry, oglądali filmiki i śmiali się. Podręcznik oznacza tylko i wyłącznie to, że wszystko będzie w jednym – bardziej zorganizowane wg zasady: im mniej chaosu, tym lepiej.

Więcej o tym w jaki sposób prowadzić lekcje przygotowujące do egzaminów napiszę niebawem 🙂

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.